Maximus Gerechtsdeurwaarders en Incasso

Algemene voorwaarden. Waarom stel je die op?

Als je aan algemene voorwaarden denkt, dan denk je al snel aan hele kleine lettertjes. Heel veel tekst, die je even snel moet accepteren, en waar eigenlijk niemand de tijd voor neemt om te lezen. Waarom zou je in die trend meedoen, en ook kleine lettertjes op stellen voor jouw klanten?

Wat zijn algemene voorwaarden eigenlijk?

algemene voorwaarden beschermen je

Algemene voorwaarden stel je op om jezelf te beschermen.

Als je moet beslissen of je algemene voorwaarden wilt of moet opstellen, moet je eerst weten wat algemene voorwaarden zijn en waartoe ze dienen, en of ze voor jou belangrijk zouden kunnen zijn.

In deze voorwaarden moet alles staan wat voor iedere overeenkomst die je aangaat van kracht is. Algemene voorwaarden zijn dus anders dan bijvoorbeeld een verkoopovereenkomst. Hierin komen alleen de afspraken die jij samen met je klant hebt gemaakt voor die ene levering. In een verkoopovereenkomst zet je bijvoorbeeld voor welke datum je de goederen levert, en tegen welke prijs.

Algemene voorwaarden gaan dus niet over die ene overeenkomst, maar over al je overeenkomsten. En hier moeten dus dingen in komen te staan die zo belangrijk voor je zijn dat ze niet onderhandelbaar zijn. Regels over garantie en aansprakelijkheid zijn zo belangrijk. Zo belangrijk zelfs dat ze, als je ze niet goed geregeld, de continuïteit van je bedrijf in gevaar kan komen.

Reden genoeg dus om eens heel goed over je algemene voorwaarden na te denken.

Welke dingen zijn belangrijk om te regelen in jouw algemene voorwaarden?

– Aansprakelijkheid
Daarnet heb ik al kort verteld dat aansprakelijkheid een punt is dat je in je algemene voorwaarden zou moeten regelen. Want, ook al ben je nog zo voorzichtig, het kan gebeuren dat er toch schade ontstaat, of dit nu direct of indirect is. Alhoewel je nooit je aansprakelijkheid volledig uit mag sluiten, kan je wel degelijk je aansprakelijkheid beperken.

– Betalingstermijn
De wettelijke betalingstermijn is 30 dagen. Daarmee wordt bedoeld dat als je niets op je factuur of in je algemene voorwaarden zet, jouw klant 30 dagen de tijd heeft om de factuur te voldoen. Als je de debiteur korter of langer de tijd wilt geven om te betalen, dan moet dat in de algemene voorwaarden of in overeenkomst worden opgenomen, en natuurlijk moet je het ook op je factuur vermelden.

– Garantie
Als je levert aan consumenten dan moet je er op letten dat je de wettelijke garanties niet mag aantasten, dus zal je op dit punt voorzichtig moeten zijn garanties uit te sluiten of te beperken. Maar bij handelstransacties is die wetgeving een stuk flexibeler. Natuurlijk wil je graag je klant tevreden houden, maar als je er niet uit komt met je klant, dan is het belangrijk dat je standaard regels hebt gesteld over waar een klant zich wel of niet op kan beroepen qua garantievoorwaarden.

– Eigendomsvoorbehoud
Als je goederen uitlevert, voordat je betaling hebt ontvangen van je klant, is het heel belangrijk dat je in je algemene voorwaarden het eigendomsvoorbehoud goed regelt. Als je klant dan niet betaald, dan heb je er voor gezorgd dat je nog steeds het eigendom hebt over de zaken die je geleverd hebt. Je kan dan nog steeds niet onder dwang de spullen ophalen, maar bij een rechtsgang kan je wel de afgifte eisen, op straffe van een dwangsom.

Hoe stel je algemene voorwaarden op?

Allereerst is het heel belangrijk om je algemene voorwaarden bij de start van je onderneming in één keer goed op te stellen, omdat je dan risico’s beperkt. Maar voor een beginnend ondernemer is dit natuurlijk best lastig.

Er zijn wel verschillende modellen van algemene voorwaarden voor handen, maar of deze algemene voorwaarden bij jou bedrijf passen is nog maar zeer de vraag.

Natuurlijk kan je vanaf de basis zelf je eigen voorwaarden opstellen, of een model van algemene voorwaarden aanpassen naar jou wensen. Maar kijk uit, want als je hierin voorwaarden opneemt die strijdig zijn met het dwingende recht, kan je juist je rechtspositie schaden.

Als je dat nou allemaal veel te lastig en tijdrovend vindt, kan je beter een professional in de arm nemen. Die stellen jouw voorwaarden snel op en je weet dan dat je volledig beschermd bent tegen onnodige risico’s.

Algemene voorwaarden hebben onderhoud nodig

Blijf waakzaam

Laat vervolgens ieder jaar je voorwaarden even nalopen door een expert. Vaak veranderen er dingen in de wetgeving, waardoor aanpassingen nodig zijn. Maar jouw bedrijf groeit ook. Misschien heb je nieuwe producten ontwikkeld, een nieuwe werkwijze gaan hanteren, of ben je internationaal gaan werken. Aan dit soort beslissingen hangen risico’s die je maar beter op voorhand geregeld kan hebben.

Bewaren van algemene voorwaarden

Als je dan je  voorwaarden hebt vastgesteld, dan is het aan te raden ze te laten bewaren bij de Kamer van Koophandel of bij de Rechtbank. Je bent niet verplicht dat te doen, maar klanten kunnen ze dan wel makkelijk opvragen, zo bieden ze een sterker bewijs in een rechtszaak en het komt bovendien ook nog eens professioneler over.

Laat een reactie achter